Historie klubu
Začátky v Havířově
Vše začalo nevinně. Jednoho dne roku 2010 ujel současnému vedoucímu vlak v Ostravě na hlavním nádraží a během čekání na další navštívil prodejnu železničních modelů. Rozhodl se, že začne sbírat modely vozů a koupil si zde svůj první vůz. Na jedné z modelářských burz se potkal s dalšími modeláři. Společně jsem založili klub v roce 2011, konkrétně 13. května se sídlem v Havířově na Šumbarku u dopravního hřiště. Tehdy jsme se jmenovali Klub motoristů a modelářů Havířov, o.s.. Založili jsme ho v pár lidech, někteří z původních zakladatelů vedou již své kluby v kraji. Ve stejném roce jsme dostali nabídku darování kolejiště z věznice v Ostravě – Heřmanicích po ukončeném modelářském kroužku. Kolejiště jsme přijali a tím vznikla činnost našeho klubu.
Stěhování do Ostravy
Vzhledem k tomu, že se prostory v Havířově ukázaly jako nedostačující, kdy nám na kolejiště napadal i sníh, nabídl nám rodinný příslušník jednoho z členů nabídl sklepní prostory v Ostravě. Nabídku jsme rádi využili a konalo se první klubové stěhování.
Přesun do Karviné
Po 5 letech, tedy v roce 2016, jsme se rozhodli přesunout do Karviné, jelikož odsud pocházel poměrně velký počet členů. Rozhodli jsme se tematicky pro karvinské hlavní nádraží a také změnit název na Klub modelářů Karviná, z.s. Zde jsme získali větší prostory a jelikož bylo kolejiště kvůli stěhováni rozřezáno, rozodli jsme se jej zvětšit.
třetí stěhování
V roce 2017 jsme se museli přesunout na druhou stranu nádraží kvůli instalace serverovny ve stanici. Stěhování to bylo poměrně náročné, i když to bylo jen na druhou stranu 1.nástupiště. Největší výzvou bylo přestěhovat naše hlavní kolejiště. Vzhledem k jeho vysoké váze jsme jej museli rozřezat a přepravovat po částech.
Zabydlení
V tehdy nových prostorách jsme byli spokojeni všichni. Svůj prostor našla jak dětská část, tak i dospělá část a každý se tak mohl v poklidu věnovat svému. Dětská část se učila na vězeňském kolejišti ve velikosti H0 a pořádala i železniční výlety, dospělá pracovala na modulech ve velikosti TT, s kterými jezdí po výstavách dodnes. Na pár let jsme zde měli klid a postupně pracovali na kolejištích a občas pořádali dny otevřených dveří. Tehdy jsme ještě netušili, že naši činnost přeruší na dlouhou dobu pandemie. Po pauze se dětská část bohužel musela omezit kvůli menšímu počtu vedoucích, a tak naši nejmladší přestali chodit. Se staršími jsme se opět pustili do práce a ještě stihli objet pár modulových výstav, než nám přišla výzva k vyklizení prostor z důvodu rekonstrukce nádražních prostor.
Přesun do dočasných prostor
Kvůli přípravám na stěhování jsme měli celkem zaneprázdněný konec letních prázdnin 2022. Kromě složitého balení a stěhování nábytku nás čekalo další řezání kolejiště a jeho přeprava dočasně do skladu na nádraží v Bohušově. S víkendem 10./11. září 2022 jsme definitvně opustili tyto prostory a přestěhovali se do prostor po zrušené prodejně levných knih. Tehdy jsme zažívali poměrně neaktivní období, stísněné prostory, nemožnost práce na kolejišti a spoustu dalších problémů. Po skoro roce a půl, tedy na začátku roku 2024 se začala psát nová kapitola.
Snad poslední stěhování
Dospělá část se přesunula do karvinského Juventusu, kde působí dodnes. Jejich prostor byl bohužel vybourán a nahrazen kolárnou. My jsme se začali opět vracet částečně do našich původních prostor. Nechali jsme si velkou místnost, kterou jsme měli i předtím a místnost s kolejištěm jsme nahradili za "kancelář" místo ochranky. Kromě celovíkendové stěhovací akce jsme pak ještě několik týdnů pracovali na roztřídění našich věcí z krabic do skříní a zvelebení, jak hlavní klubovny, tak i kanceláře.
Opětovný rozjezd
Krátce po nastěhování se nám podařilo získat velký počet železničních značení, což byl pro nás opravdu malý zázrak. Během prací jsme přišli s návrhem na poměrně pro nás zajímavý projekt, a to záchrana důlní železnice. Brali jsme to ze začátku spíš jako takový výstřel do prázdna, ale přece jen jsme si řekli, že to zkusíme. V květnu 2024 jsme dopravili kolejiště konečně zpět na klubovnu a mohly se na něm pomalu rozjet opravné práce.
Záchrana dráhy
O 2 týdny dříve jsme však měli první zasedání na OKD s generálním ředitelem p. Romanem Sikorou. Představili jsme jim náš záměr, co si od tohoto projektu slibujeme a také co pro nás mohou všechno udělat. Nečekali jsme, že by to mohlo někoho zaujmout, ale přece jen se povedlo. V létě jsme OKD navštívili znovu, tentokrát na dole ČSM - JIH. Ukázali nám, co vše jsou schopni aktuálně pro nás zařídit a prošli jsem si i částečně areál dolu. Byli jsme nadšení, lokomotiva, a k tomu 6 vozů, co víc si člověk mohl po pár měsících přát.
Současnost
Na podzim jsme si vše odvezli dočasně do Bohušova, kde na lokomotivě a vozech zatím pracujeme. Se začátkem roku 2025 pracujeme na klubovém kolejišti téměř každou schůzi a pokrok je znatelný. Nyní se chystáme změnit název z Klubu modelářů Karviná na Klub malých kolejí, proto se tak stránky již jmenují. Tím se dostáváme do současného dění, které můžete sledovat v aktualitách.